Toke, juli 2003

13/7-2003 103 kg

Toke, januar 2004

3/1-2004 93 kg

Toke, september 2004

8/9-2004 88 kg

Toke, oktober 2004

29/10-2004 84 kg

Toke, december 2004

8/12-2004 80 kg

Overvægtsbarometer

Grænseværdierne er taget fra halls.md.

At blive mindre

Stol ikke på en mand under 100 kilo

Baggrund

Jeg har gennem hele livet været lidt kraftig. Det var intet problem med barndommens aktive leg. Det var overhovedet intet problem med millitærets sure leg og højskolens genfindelse af barndommen. Men så kom universitetet. Dårlige madvaner, for lidt motion (2 * 7km på cykel hver dag) og simpelthen for mange år med stolesidning.

Forsøgene

Nå ja, når der kommer nok kilo på, prøver man lidt. Ikke slankekure, det var jeg for stolt til. Jeg forsøgte at spise fornuftigt og prøvede at dyrke lidt motion. På et tidspunkt gik jeg til styrketræning med et par gutter fra gymnasiet. Det var rigtig godt, men koordineringen faldt fra hinanden, så vi kunne ikke fortsætte. Der blev forsøgt for lidt og for useriøst fra min side, det virkede jo alligevel ikke.

Snigeren

Man bliver ikke fed på en uge. For mit vedkommende heller ikke på et år. Men 10 år var hvad der skulle til. Man vænner sig til det. Jeg har altid haft en vis mængde muskler, så jeg kunne fortsat hæve mig op i armene, tage nogen armstrækkere og sige det var okay. Selv dobbelthagen vænner man sig til: Den er såmænd ikke så tydelig, hvis man kigger på ansigtet skråt oppefra. Til sidst kunne jeg dog godt mærke, at det der med at løbe eller i det hele taget lave ting fysisk, var ved at blive for tungt.

Vendepunktet

I sommeren 2004 havde vi et par gode venner på besøg. Det er næsten ens egne børn, når man har kendt dem fra før de blev født, ikke? Drengen Matthias bemærkede ved flere lejligheder at jeg var blevet tyk. Det var tydeligt at han var skuffet over det. Det var ikke sådan han huskede mig. Den sved.

Løsningen

Nå, hvad gør en klog mand så? Der blev skiftet til fornuftig spisestil, det blev overholdt, men det var ikke rigtig det der skulle til. Måske noget med en slankekur? En fyr på slankekur? Hvor usejt! Men hvad nu hvis det var en rigtig mandekur? Spejlæg, pølser, tun & mayonnaise, pølser og bøffer med smør? Nammenams. Og så til morgenmad.

Nøgleordet var lavt kulhydratindhold. Ingen sukker, brød, ris, pasta, kartofler eller andet i den stil. Men ingen begrænsning af fedt og protein - selvfølgelig under forudsætning af at man ikke foræder sig ved hvert måltid.

En sund, nærende og velafbalanceret kostsammensætning er nem at opnå. Benyt blot Doktor Tokes fikse lille huskeseddel.

Nammenam

  • Ost
  • Bøf
  • Smør
  • Kaffe
  • Pølser
  • Flæskesteg
  • Flæskesvær
  • Mayonnaise

Bvadr

  • Brød
  • Æbler
  • Pærer
  • Bananer
  • Ris
  • Pasta
  • Kartofler
  • Gulerødder
 

Efteråret 2003: 103 kg => 96 kg

Der blev ikke købt nogen Atkins-bog. I stedet kiggede jeg rundt på nettet og sammensatte min egen menu. Opskriften var simpel: Undgå kulhydrater hvor det er muligt. Man bliver nu hurtigt træt af tun med mayonnaise.

Målet var 85 kilo i første omgang. Forsøget varede en måneds tid, så klagede den gravide kæreste over lugtgener og mistet appetit pga. mit kødspiseri om morgenen. Fair nok. Der var også røget 7 kilo på den tid. Det kunne mærkes og det kunne ses.

Mellemspil

Så gik der et halvt år med klassisk fornuftig spisning, dvs. ikke for meget franskbrød, kager, sukker osv. Vægten nåede ned og vende omkring de 93-94 kilo og kom op på 95-96 kilo igen. Det var ikke så slemt at holde kursen, selvom nougatfyldte chokoladekugler smager lidt for godt.

2004: 96 kg => 85 kg => 80 kg

Barn #2 var kommet til verden, det var sommerferie og der var lidt overskud. Tid til at gøre noget yderligere ved sagen. Jeg ønskede mig en Atkinsbog i fødselsdagsgave, i håb om at komme lugtgenerne i forkøbet og generelt at få tips til at integrere en vægttabsforløb bedre med andre mennesker. Bogen blev modtaget og det hele gik i gang i midten af juli.

I midten af oktober 2004 sagde vægten 85 kilo. Det primære mål tilbage fra sidste år var nået. Men hvorfor stoppe, når det går godt? 80 kilo blev sat som nyt mål.

Den 8. december 2004 ramte jeg de 80 kilo. Det var selvfølgelig fristende straks at opstille et nyt mål, men jeg besluttede at holde en pause. Maven skulle lige omstille sig og gik i stå to-tre dages tid, men det var eneste gene.

Succes?

Den ønskede vægt blev nået, så ud fra det kriterium var der grund til at vifte med flagene og råbe hurra. Men, men, men selv en uerfaren slanker som undertegnede har hørt om yo-yo kure og ved at det kan være rigtig svært at holde vægten. Det er andet kapitel. Knap så spændende og - med fare for at røbe for meget - ikke en succeshistorie. Læs det senere.

Fremtiden

Brød smager godt. At bage boller til kæresten og ungerne er ondt, når man ikke selv må spise med. At være på besøg og sige nej tak til sandwich til frokost er akavet. En kulhydratfattig kost har for mig nogen nydelsesmæssige mangler og nogen sociale prøvelser. Mine planer er overvejende at følge klassiske fornuftige spisevaner, med mange grøntsager og lidt ris, pasta og kartofler.

Jeg regner med at holde vægten under 80 kilo med denne basiskost og bruge Atkins igen, hvis jeg føler trang til at ryge endnu længere ned. Forløbet hen over vinteren 2003/2004 viser at det kan fungere for mig. Det vigtigste er at jeg fuldt og helt har erkendt at 103 kilo er for meget for mig.

Udvikling

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2003: Wheee!

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2004: Wheee!

 

Det ser jo vældig fint ud. Men ak, tag et kig på tiden herefter for at se et mere klassisk billede.

Erfaringer

Lugtgener

Når der næsten ikke spises andet end protein og fedt, kommer der gang i udskillelsen af fedt. Det virker vældig godt, men det lugter rigtig skidt. I hvert fald for gravide kærester.

I anden omgang var forløbet mere modereret og jeg sørgede for at guffe flere grøntsager. Vægten kom langsommere af, men kæresten klagede ikke over lugtgener. Hun bemærkede dog at der var en svag mislugt, specielt hvis jeg kom svedende ind ad døren.

Forstoppelse

Det er ikke let at få fibre nok uden brød o.l. Jeg gad ikke arbejde for det, så jeg købte bare noget Husk og indtog det når jeg huskede det, hvilket var et par gange om ugen.

Motion

Det skulle være så sundt, siger de. Jeg dyrkede dog ikke noget under forløbet. 2 * 4 km på cykel hver dag til og fra arbejde kan ikke kaldes motion.

Seriøst så tror jeg at dellerne ville være røget hurtigere, hvis jeg havde lavet noget aktivt. Men det er lidt lettere at sidde og gnaske flæskesvær (60 g protein, 25 g fedt og 0 g kulhydrat pr. 100 g) foran computeren.

Maden

Jeg spiste meget kød. Morgenmaden var ofte pølser og ost, frokosten varierede lidt, men jeg spiste en del ost. Aftensmaden var rimelig normal: Altid en kødret og ingen ris/kartofler/pasta til mig, i stedet spiste jeg spinat, broccoli eller champignoner. Jeg spiste også en del salat.

Det sociale

Ouch. Den er ikke så nem. En stor del af vores sociale liv drejer sig om mad. Det er nemt nok til en grillfest, men lidt hårdt til kaffe & hjemmebagte boller. Omgangskredsen tog det nu vældig pænt og det er som regel en interessant samtaleemne, hvordan det kan lade sig gøre at tabe sig på sådan en kost.

Trang til sødt

Se, det er det sjove. Den første uge var hård: Der havde jeg voldsomt trang til kage og lavede på et tidspunkt en dessert fortrinsvis af fløde og sødemiddel, til at dæmpe abstinenserne. Efter første uge forsvandt trangen. Atkins-forklaringen er at ens insulinniveau stabiliseres, så kroppen ikke længere sender stærke kortvarige signaler om energibehov. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg ved at trangen ikke var der længere.

Balance

Jeg har altid anset mig selv for at være god til at holde balancen, men en dag, da vi var ved en Tarzanbane, var alting pludselig let: Det var ikke noget problem at løbe hen ad træbomme. Mon ikke det skyldes den gradvise vægtforøgelse, så jeg ikke bemærkede at jeg blev dårligere til at holde balancen?

Snorken

Jeg snorkede en overgang, da jeg var et stykke over de 90 kg. Det gør jeg ikke mere. Fedme anses for at være den dominerende årsag til snorken, så det kommer ikke som den store overraskelse.

Energiniveau

Der var ikke så mange op- og nedture. I modsætning til almindelig kost, gav Atkins-diæten mig et meget jævnt energiniveau hen over dagen. I den forbindelse er det vigtigt at spise regelmæssigt. Sprang jeg middagsmaden over, blev jeg udkørt og det tager et par timer, før nogen bidder ost eller en bøf slår igennem.

Temperatur

Der er også ulemper ved at blive mindre. I hvert fald om vinteren. Hvad enten det nu skyldes at fedt isolerer eller at man bare får varmen af at slæbe rundt på 20 kilo overflødigt fedt, har efteråret og vinteren virket koldere end normalt. Jeg glæder mig til sommeren, hvor jeg plejer at have det for varmt.

Seriøst

Skulle nogen være i tvivl, så skal Smiley-delen af Doktor Tokes huskeseddel ses som et humoristisk indslag. Det er så absolut muligt at tabe sig på en kost af den art og der er da også en del der gør det. Men spillereglerne for fornuftig kost sættes ikke på magisk vis ud af spil, fordi man skruer ned for kulhydraterne.

Vil man tabe sig med Atkins og vil man samtidig spise sundt, så duer flæskesværene og de billige pølser fra Aldi ikke. Man skal ikke undgå fedt, men snarere søge de sundere kilder: Fisk i stedet for flæskesvær, olie i stedet for smør.

Når det er sagt, så er det min holdning at det kan være acceptabelt at leve mindre sundt et halvt års tid, hvis det betyder at man smider en del kilo, man ellers ikke kunne komme af med.

Andre kilder

Jeg håber at min side kan virke som inspiration, men den er ikke særlig brugbar hvis man selv vil forsøge sig med Atkins. Prøv i stedet at læse en bog om Atkins eller kig på nogen af de mange andre steder på nettet.

Den officielle Atkins side
Med stærkt kommercielt sigte, men der står nu også en del om Atkins, hvis man kan læse engelsk. De havde også engang en del danske sider, men de er desværre fjernet. Heldigvis kan man bruge Googles cache til at se Atkins liste over kulhydratfattige madvarer.
Kort og god beskrivelse af Atkins
VitaViva står for denne beskrivelse. Jeg kender ikke noget til dem, men jeg synes de giver et godt overblik over Atkins, uden at blive alt for forherligende.

Kommentarer

Nedenfor vises de 5 sidste kommentarer. Læs evt. samtlige kommentarer, hvis du vil have det hele med.

Pyntenissen
2014-03-14 12:38

Rigtig god og fordomsfri beskrivelse af dit forløb. Flot:) er selv gået igang med LCHF, det går rigtig fint, - dete r jo lækker mad. Men kors hvor jeg mangler brød. Har været igennem næsten alle opskrifter på brød-agtige ting, men det bliver ikke andet end "agtig". Har bestemt jeg må få et rundstykker om tirsdagen på arbejde, for at have noget ATS e frem til. Men tankerne kredser alligevel omkring brød - brød - brød. Har du et fif?

Toke Eskildsen
2014-03-15 09:23

Pyntenissen:

Jeg ville nok ikke tage rundstykket, men hellere et stykke rugbrød med kerner, hvis det skal være - hvidt brød kalder på mere hvidt brød med det samme. Det er meget individuelt hvor meget man påvirkes af det, men det fungerer klart bedst for mig at holde mig helt fra det.

Under alle omstændigheder er brød og specielt rugbrød noget af det jeg savner allermest når jeg tager en omgang med lav kylhydrat. Jeg prøvede for et par uger siden at lave et "stenalderbrød". Den udgave jeg lavede havde for mange kylhydrater, men jeg tror jeg vil prøve igen med noget lignende: Nødder og frø holdt sammen med olie og æg var ikke nogen ringe tilnærmelse til rugbrød.

Hvis det du savner snarere er hvidt brød, har du givetvis prøvet at bage med mandelmel. Derudover har jeg desværre ikke rigtig nogen bud. Jeg håber du eksperimenterer videre. Det er min erfaring at det er meget svært at tabe vægt hvis man hele tiden tænker på mad, uanset hvordan man prøver at styre sit madindtag.

Held og lykke.

Joan
2014-07-14 09:13

En kollega der er på kuren anbefaler Kvickly s stenalderbrødblanding

Smithc33
2014-10-08 17:02

whoah this blog is fantastic i really like studying your articles. Keep up the good paintings! You understand, many individuals are looking around for this info, you could aid them greatly. ecedgdcabbegeafd

dante perez
2017-02-25 19:35

blot ønsker at dele min erfaring med verden om, hvordan jeg fik min kæreste tilbage og reddet mit ægteskab ... Jeg var gift i 7 år med 2 børn, og vi levede lykkeligt indtil tingene begyndte at få grimme og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang ... det blev værre på et punkt, som hun søgte om skilsmisse ... jeg forsøgte mit bedste for at få hende til at ændre hendes sind & bo hos mig fordi jeg elskede hende af hele mit hjerte og ønskede ikke at miste hende, men alt bare fungerede ikke ... hun flyttede ud af huset og stadig gik videre til at indgive skilsmisse ... jeg bad og prøvet alt, men stadig intet virkede. Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig til denne vidunderlige, store magi caster som vinder hjalp mig ud ... Jeg har aldrig været en fan af ting som dette, men netop besluttet at prøve modvilligt fordi jeg var desperat og venstre med intet andet valg ... Han hjalp mig caster kærlighed magi på hende og efter 48 timer, hun ringede til mig og var ked af al den følelsesmæssige traumer, hun havde kostet mig, flyttede tilbage til huset og vi fortsætter med at leve lykkeligt, børnene er glade for, og vi forventer vores tredje barn. Jeg har introduceret ham til en masse af par med problemer i hele verden, og de har haft en god nyhed ... Bare troede, jeg skulle dele min erfaring fordi jeg er overbevist om nogen derude har brug for er det ... Du kan e-maile / WhatsApp ham via + 2348151943640 (drobaspellhome@gmail.com)

Skriv en kommentar