Overvægtsbarometer

Grænseværdierne er taget fra halls.md.

At forblive lille

Vejen er målet

Introduktion

Velkommen til den kedelige hverdag. Har hvor jeg udbreder mig om de trængsler en fyr med hang til overvægt går gennem. Der er piv piv forude, slet ikke som den hurrahistorie du sikkert lige har læst.

En hurtig opsummering: Jeg gik fra 103 => 80 kilo ved at skære ned på kulhydraterne. Planen var derefter at leve på almindelig sund kost. Mange grøntsager, ikke så meget ris, pasta og kartofler. Status var altså 80 kilo. Klar? Godt, så kører vi.

Mellemspil

Et kortvarigt maveonde tog to kilo af, men de kom næsten lige så hurtigt på igen. Vægten kom derefter op på 82 kilo og stabiliserede sig så. Den første måneds tid havde jeg lidt dårlig samvittighed når jeg spiste, som om det var forkert at nyde maden. Det aftog heldigvis derefter.

Foråret 2005: 82 kg => 75 kg 77.5 kg

82 kilo var en acceptabel vægt for mig. Den klassificeres som "Marginal overvægt", men på det niveau så jeg ikke fed ud og fysiske udfoldelser var mærkbart nemmere end de var før. Helbredsmæssigt siger statistikken også at der ikke er noget at være bekymret for.

Så hvorfor et nyt mål? Jo, det forgående forløb gav givet mig mere selvtillid og puffede til min forfængelighed. Der var stadig en pude under hagen og lidt polstring om maven, som jeg gerne ville være foruden.

Jim Olmeyer: Do you just want to lose weight, or are you looking to increase strength and flexibility as well?

Lester Burnham: I want to look good naked!

- American Beauty

Dette forløb startede den 22. januar 2005. Metoden var igen Atkins uden de store variationer fra sidst. Jeg regnede med at nå målet i midten af marts 2005.

23. februar: Det var nok for optimistisk at sætte midten af marts som forventet sluttid. Vægten sagde 78.5 kg og med den hastighed ville jeg først ramme 75 kg i starten af april. Jeg tog det som et tegn på at jeg var ved at nærme mig min personlige idealvægt.

3. marts 2005: Jeg stoppede Atkins-forløbet før slutmålet var nået. Vægten sagde 77.5 kg. Jeg havde overvejet at stoppe før de 75 kg i en uges tid. Motivationen var der ikke rigtig, for jeg følte at jeg havde opnået de ting jeg ville: De 75 kg var blot et pænt tal. Nok værre var det at jeg var blevet lidt træt af at skulle spise en anden morgenmad end familien, huske at tage mad med når jeg skulle ud og ikke kunne spise det brød jeg selv bagte.

Hastigheden af vægttabet var lidt over ½ kg om ugen i den sidste tid. Ikke specielt meget i forhold til første gang jeg var på Atkins, men så absolut stadig mærkbart. Jeg forventer at vægten hopper et kilo eller to op, som følge af skiftet til kost med mere kulhydrat. Det gjorde den sidst.

Foråret 2005: 77.5 kg => 82 kg

Vægten hoppede godt nok to kilo op efter jeg stoppede på Atkins. Den fortsatte så med at krybe, stille og roligt, til den ramte lige under 82 kilo omkring 1. maj. Det var jo ikke planen. Hvad gik der galt?.

Det var ikke fordi jeg var faldet i flødeskumsfælden, snarere tværtimod: Jeg spiste havregryn eller fibermüsli til morgenmad, rugbrød eller salat til middagsmad og aftensmad med fortrinsvis grøntsager og meget lidt ris, pasta og kartofler. Jeg spiste bare for meget af det. En stor portion havregryn + en almindelig portion havregryn = en meget stor portion havregryn.

Hvad gør en klog mand så?

Uha, den veltilrettelagte (ha ha) kostplan fungerede ikke overvældende godt for mig. Det kan selvfølgelig være at min idealvægt vitterligt er i begyndelsen af 80erne, men det var jeg ikke rede til at erkende.

Der skulle ændres på noget. Motion og kost er de ting der kunne ændres på. Det var nogen lidt pressede måneder, så motion blev det ikke til. Så var der kostændring tilbage, men hvad kunne der gøres? En mulighed var selvfølgelig at køre mere permanent Atkins, som Way Of Life, meeen... De der rugbrødsmaddder trak i den anden retning.

Den kloge mand var vist ikke så klog alligevel og kunne ikke rigtig finde ud af hvad der var sagen. Så han udskød beslutningen og tog en ny omgang med få kulhydrater. Ikke ren Atkins, for det var jo blot en udskydelse der blev talt om. Lad os kalde det Atkins Light, selvom det næsten er selvmodsigende.

Foråret 2005: 82 kg => ?

30. april, 81¾ kilo: Æg og pølser til morgenmad, det smager glimrende og ungerne vil også gerne have det. Salat eller rester fra aftensmaden til middagsmad. Ost som snacks gennem dagen. Almindelig aftensmad, dog uden ris/pasta/kartofler og med en ordentlig gang broccoli i stedet. Der tælles ikke kulhydrater, men i praksis er der skruet meget ned for dem.

Jeg regner stærkt med at det stabiliserer vægten og mener optimistisk at det også vil skubbe kurven i den rigtige retning. Stille og roligt.

7. maj, 79½ kilo: Ja, tjuhej hvor det går. Med den her fart er min vægt negativ om et halvt år. Okay, ro på. Det er blot det sædvanlige væsketab. Hvis jeg stopper med min midlertidige kostomlægtning og spiser som før, vil vægten ryge tilbage på de 82 kilo i løbet af en uges tid.

8. juni, 80¼ kilo: Jeg spiser for det meste pølser om morgenen, salat eller kød ved middagstid og almindelig aftensmad, uden pasta, ris & kartofler. Engang imellem spiser jeg et par skiver rugbrød i løbet af dagen og i weekenden tillader jeg mig at spise som jeg vil, i hvert fald en af dagene. Det mønster holder min vægt stabil. Jeg har ikke rigtig motivation til at banke den nedad for tiden.

Efteråret 2005: 79 kg => 91 kg

Det tog små tre måneder at tage 10 kg på (12 kg - 2 kg vand). Jeg skød tanker om fornuftig kost fra mig og spiste hvad jeg havde lyst til. Jeg var desuden startet på nyt arbejde, hvor fælleskagespisningen løb ud af kontrol i årets sidste måneder.

Foråret 2006: 91 kg => 78 kg

Tjaeh, så skal vægten ned igen. Det er snart på tide at binde en snor rundt om mig og lave yo-yo tricks. Det er møgirriterende at jeg ikke kan finde ud af at holde vægten stabil. Jeg har ingen plan for hvordan den skal forsøges holdt, når jeg når ned på et passende niveau, men jeg leder og er åben for ideer.

"Spis havregryn og groft rugbrød" er desværre ikke en god ide for mig. Jeg synes det smager alt for godt og spiser for meget af det.

Efteråret 2006: 78 kg => 92 kg

Ingen gode løsninger fundet.

Hele 2007: 92 kg => 84 kg

Der blev tænkt meget over vægten, med fokuserede forsøg på at holde den med "almindelig fornuftig kost". Stabilt blev det ikke, men vægten gik mest nedad, med et hop opad i december måned. Det med julemaden er jo klassisk.

Hele 2008: 84 kg => 90 kg

Første halvdel af året var meget speciel eftersom vægten var stabil. Eller i hvert fald stabil i forhold til hvordan den ellers har gået op og ned. At den så var stabil ved 85 kg er så hvad det var - det er den øvre grænse for hvor jeg føler mig godt tilpas. Desværre gik det galt i november og der røg 5 kg på i løbet af et par måneder.

Foråret 2009: 90 kg => 80 kg

Lidt forstemmende må jeg melde at der ikke er andre planer end at skrue vægten ned på et fornuftigt leje igen, ved at spise få kulhydrater. Det umiddelbare mål er at smide 10 kg, men det er ikke superfast. Givet min historik skal jeg såmænd nok nå det, men hvordan fan' jeg holder mig stabil derfra er som altid det store spørgsmål. En pragmatisk tilgang er at jeg bare må affinde mig med at tage på og tabe mig, men det skulle efter sigende være ret usundt. Hvis det bliver "løsningen", bliver jeg i hvert fald nødt til at tage mig sammen så udsvingene bliver tættere på de 5 end de 10 kg.

4. februar, 85 kg (83 kg): Jeg har tabt mig ca. 1,3 kg/uge siden starten af januar. Det er lige i overkanten: Dels er der flere gange jeg har været træt, dels mener jeg at kunne mærke at det går ud over muskelmassen. Jeg skruer lidt op for nødderne i den kommende uge og ser om ikke det hjælper. Under alle omstændigheder kommer der et hop opad på vægten om et par uger, hvor jeg skal en uge til USA: Der ryger med lav kulhydrat på pause. Så må jeg se hvad status er ved hjemkomsten og beslutte hvad der skal ske derefter.

13. april, 82 kg (80 kg): Mit gennemsnitlige vægttab er på 0,6 kg/uge siden starten af januar. Der er under mit forventede 0,75 kg/uge, men der har så også lige været en USA-rejse med amerikansk mad. Jeg forventer at mit samlede gennemsnit vil ligge omkring de 0,75 kg/uge, når jeg rammer de 80 kg (78 kg) (jeg har smugkigget på vægten, selvom jeg normalt kun registrerer min vægt én gang om ugen).

22. april, 80 kg: Det er vel at mærke 80 kg. på almindelig kost. Jeg nåede de 78 kg på lav kulhydrat den 19. april og er skiftet til kost med flere kulhydrater, så som forventet er vægten hoppet et par kilo op. Det tog 105 dage eller 15 uger eller lidt over 3½ måned at tabe de 10 kg. Det giver et gennemsnitligt tab på 0,67 kg/uge alt inklusive eller 0,77 kg/uge, hvis vi er flinke og siger at USA-turen trækker to uger fra regnskabet. Det passer fint med tidligere vægttabsforløb, så om ikke andet er det rart at vide at jeg fortsat kan tabe mig, hvis jeg igen kommer for højt op i vægt.

Forår/sommer 2009: 80 kg stabilt?

Så hvilken metode til at holde stabil vægt skal der så forsøges denne gang? En dame ved navn Louise har smidt en kommentar om at motion virker som det rigtige for mig. Der er mindst to grunde til at motion er godt overfor overvægt: Dels den energiforbrænding der sker under udøvelsen, dels den højere hvileforbrænding der følger af større muskler. Problemet med den første er at det kræver ret meget tid, hvis det skal batte noget. Jeg vil ganske simpelt ikke prioritere at afsætte den tid, så de daglige 2 x 4 km på cykel er hvad det bliver til. Jeg bestræber mig på at køre om kap med de andre rødder op ad bakken på Randersvej, så jeg kommer storsvedende hjem en gang eller to om ugen, men det er klart for lidt til at holde vægten stabil. Problemet med den næste grund (de større muskler) er lidt det samme: Jeg går allerede i motionscenter med en ven, ca. en gang om ugen. Det hænder at vi får flettet en ekstra dag ind, men det er igen et spørgsmål om prioriteringer.

Den konkrete plan for tiden efter de 80 kg drejer sig derfor (igen igen) om kost og handler om begrænsning af hurtige kulhydrater og forhindring i opbyggelse af sult.

Det med de faste mellemmåltider har virket fremragende for en ligestillet kammerat, så jeg finder det er et værdigt forsøg. Min dejlige kæreste vil holde mig i ørerne og vi har aftalt at det maksimale udsving fra 80 kg er +/- 2 kg. Så ja, det betyder at vægten heller ikke skal under de 78 kg. Det svære er stabilitet, ikke vægttab.

Udvikling

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2003: Wheee!

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2004: Wheee!

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2005: Ævs...

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2006: Wheee?

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2007: Hrmn...

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2008: Ævs...

Grafisk repræsentation

Tokes vægt i 2009: Der håbes

Kommentarer

Nedenfor vises de 5 sidste kommentarer. Læs evt. samtlige kommentarer, hvis du vil have det hele med.

Ulla
2009-04-07 19:56

10 kg på 3 måneder ... TILLYKKE MED DET FLOTTE RESULTAT.
Hvad sker der så bagefter? Når du er nået målet på de 80 kg?
Jeg mener, hvad har du tænkt dig at spise "fra nu af"?
mvh Ulla

Toke Eskildsen
2009-04-15 22:03

Der skal altså lige et halvt kilo mere af, men tak for opmundringen. Jeg har nedfældet mine tanker ang. tredje (eller er det fjerde?) forsøg på at holde vægten stabil ovenfor.

Vivi
2009-09-10 14:55

Min kæreste og jeg bestemt os igår for at gå på atkins-kuren fra idag af, så jeg har brugt dagen på at købe et par bøger og søge lidt info på nettet. Det var også her på nettet jeg så din rigtig gode historie. Det har for mig givet en ordentlig omgang gåpåmod at læse om dine oplevelser og så syntes jeg bare det er super fedt at du har sat dig ned og brugt tid på denne historie, den har i alt falde gjort gavn hos mig. Mange tak og god fornøjelse med jojoèn fremover :)

Lotte
2009-12-11 12:49

Er selv på Atkins lige nu og syntes det er en FED måde at tabe sig på!!!!
Jeg tror at jeg er nødt til at køre Atkins (light) selv når jeg når mit mål...da jeg mener at grunden til min fedme er at jeg ikke kan tåle kulhydrater (brød, ris osv.) da min insulin ryger tårnhøjt op og NED og så er jeg konstant sulten og mætter mig med de "rigtige" ting men taber mig bare nada....så umiddelbart lyder det også for mig som om at ud ikke har et helt stabilt blodsukker så watch out for those devilish carbs!!

Silje
2012-04-10 19:39

Tak for din historie, nu ved jeg lidt om hvad jeg har i vente, er lige started, ;) men har da tabt 5 kg på 1½ uge noget er sikkert vand men pyt dejligt at se nålen falde.

Skriv en kommentar